piątek, 1 kwietnia 2016

Wellness - harmonia duszy i ciała



Wellness to filozofia spokoju, powrotu do natury, równowagi ciała i umysłu, której głównym przesłaniem jest harmonijny rozwój człowieka.
Stworzona ponad 60 lat temu przez amerykańskiego lekarza dr. Halberta Dunna, jest doskonałym antidotum na prowadzony przez nas wszystkich stresujący tryb życia.


Pogoń za sukcesem, praca od rana do wieczora, nieodłączny stres i brak czasu wolnego zdominowały nasze życie. Na szczęście nadeszło otrzeźwienie i potrzeba znalezienia równowagi w życiu. Odpowiedzią na te poszukiwania okazał się właśnie wellness, który łączy w sobie wiele różnych sfer naszego życia. Idea wellness to uwzględnianie wszystkich potrzeb człowieka, dbanie nie tylko o wygląd, ale równocześnie o zdrowe odżywianie oraz kondycję psychiczną i fizyczną.

Jeszcze 10-15 lat temu niewiele osób słysząc pojęcie wellness wiedziało, czego ten termin dotyczy. Samo słowo powstało ze zbitki dwóch angielskich wyrazów: "well", co oznacza "zadowalający, pomyślny" ("well being" - "zdrów, dobrym zdrowiu"), a także "fitness" - "sprawność fizyczna". Początkowo przez termin wellness rozumiano dobry stan zdrowia i samopoczucia, z czasem zakres tego słowa znacznie się poszerzył. Dziś wellness rozumiemy jako zachowanie równowagi między wszystkimi sferami życia: duchową, mentalną, emocjonalną i fizyczną. Wellness to styl życia, na który składają się regularna aktywność fizyczna, zdrowe odżywianie i pozytywny stosunek do życia.

Mówiąc o holistycznej sztuce pielęgnacji ludzkiego ciała mamy na myśli oddziaływanie i pobudzanie wszystkich zmysłów ludzkiego organizmu:
słuchu (poprzez muzykę)
wzroku (poprzez kolory)
smaku (poprzez stosowanie aromatycznych naparów do picia)
zapachu (poprzez aromaterapię)
dotyku (poprzez wykorzystanie różnych technik masażu).

Holistyczne podejście do ciała przywraca zdrowie, harmonię i równowagę nie tylko samemu ciału, ale także zmysłom. Pobudza mechanizmy obronne, odpręża, pozwala osiągnąć równowagę we wszystkich aspektach życia, także w odniesieniu do uczuć, emocji, reakcji międzyludzkich oraz życia zawodowego.

Jakie więc zabiegi zgodne z filozofią wellness można zaproponować w gabinecie kosmetycznym? Które pobudzą zmysły dotyku, zapachu, wzroku, słuchu i które w ostatecznym rozrachunku pozwolą doświadczyć ukojenia i spokoju, wzrostu aktywności umysłu, polepszenia samopoczucia i podniesienia sprawności fizycznej?

Na pewno będą to:
zabiegi SPA (np. hydromasaże z zastosowaniem minerałów, alg i olejków eterycznych, bicze wodne);
aromaterapia;
chromoterapia;
masaże;
talassoterapia;
sauna.

Coraz popularniejsze stają tzw. ośrodki Day SPA, które proponują zabiegi poprawiające nastrój, uspakajające i relaksujące. Profesjonalny ośrodek Day SPA musi mieć gabinety do pielęgnacji twarzy, pielęgnacji ciała, relaksu oraz specjalistyczne urządzenia: wannę, tubę, kapsułę i saunę. Niewątpliwie wellness XXI wieku to zabiegi i urządzenia, w których współdziałanie dwu lub większej ilości wyżej wymienionych czynników pozwala zapewnić dobrą formę i kompletny relaks dla ciała i ducha. Jednoczesne działanie światła, pary wodnej, masażu wibracyjnego, olejków eterycznych, wody, a nawet odpowiednio dobranych dźwięków daje rezultaty, jakich nie uzyska się przy oddzielnym zastosowaniu tych zabiegów.


Wellness i SPAPowszechnie przyjmuje się, że w ramach klasycznego SPA możemy wyróżnić pięć różnych kategorii zabiegów:
hydroterapeutyczne (podczas której przeprowadzane są zabiegi wodne);
pielęgnacyjne twarzy i ciała;
treningowe (aerobik, siłownia);
relaksacyjne po wysiłku (w wygodnych fotelach, w pięknym i spokojnym otoczeniu);
relaksacyjne poprzez oddziaływanie na zmysły (wyciszenie poprzez trenowanie technik relaksu, wdychanie olejków eterycznych, słuchanie muzyki, stosowanie chromoterapii).


Zjawisko wellness przywędrowało do nas na początku lat 90. z USA i szybko okazało się, że nie jest to tylko przejaw przejściowej mody, ale trwałych preferencji klientów. Niewątpliwie na wzrost popularności wellness wpłynęły przeobrażenia w stylu życia, w Polsce zauważalne właśnie od początku lat 90. Zaczęliśmy zwracać uwagę na swój wygląd, a sprawność, opalona skóra i zadbane ciało stały się synonimami sukcesu. Takie nastawienie zaowocowało ogromnym zainteresowaniem ćwiczeniami fizycznymi oraz opalaniem w solariach. Nie bez powodu właśnie ten czas uważa się za złotą erę branży fitness i solaryjnej. Hasło wellness zrobiło i nadal robi karierę, bo - oprócz dobrego samopoczucia - zapewnia duże profity przemysłowi kosmetycznemu, gabinetom o tym profilu, hotelom oraz ośrodkom uzdrowiskowym. Z popularnością tego zjawiska łączy się wzrost popytu na usługi związane z odnową biologiczną, zdrową żywnością, kondycją psychiczną i fizyczną, medycyną naturalną, sprzedażą suplementów i urządzeń łączących w sobie działania kosmetyczne, rehabilitacyjne i relaksacyjne.

Solarium, Wellness & SPA jest poświęcone właśnie tego typu zagadnieniom.







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Oceń stan swojego zdrowia - nastawienie psychiczne