poniedziałek, 16 listopada 2015

Zabójcy twoich możliwości intelektualnych


Niektóre nasze przekonania, postawy, działania dotyczące uczenia się i pracy intelektualnej są wysoce nieefektywne.


Czasem nawet zdecydowanie utrudniają nam życie. Bywa również tak, że w dłuższym okresie czasu, są niszczące dla naszego potencjału intelektualnego.

Warto o nich wiedzieć, by uniknąć tzw. „efektu topniejącego bałwana”. Czyli, stopniowego spadku swoich możliwości intelektualnych. Spadku spowodowanego własnymi błędami i zaniedbaniami.

Co więc jest zabójcze dla naszego intelektu? Zabójcze jest uczenie się bez rozumienia treści przyswajanego materiału, bez krytycznego spojrzenia w „głąb”, bez łączenia faktów, danych, zależności w większe całości – systemy znaczeń.

Cała wiedza jest ze sobą powiązana. Jeżeli wiedza w Twoim mózgu również jest taka, z każdym dniem będzie Ci łatwiej dołączać  nowe wiadomości. Coraz więcej i coraz szybciej!
W przeciwnym razie będziesz „wkuwać” nowe informacje zawsze z tym samym trudem.
Aż będziesz mieć tego dość i rzucisz wszystko.

Zabójcze jest uczenie się bez powtarzania i utrwalania wyuczonego materiału. Również uczenie się „zrywami” przed klasówką, sprawdzianem, egzaminem.

Tworzysz wówczas w swoim umyśle bazę wiedzy o strukturze sera szwajcarskiego – pełną dziur i braków. Trudniej wówczas uczyć się nowych rzeczy. Wszystko zajmuje więcej czasu. A poza tym, stopniowo stajesz się fachowcem, ale niedouczonym. Czy to dobrze być leczonym przez niedouczonego lekarza lub mieszkać w domu zaprojektowanym przez niedouczonego inżyniera?

Zabójcze jest rozciąganie uczenia się w czasie dlatego, że np. wydaje się nam, iż niczego się nie nauczyliśmy (problem perfekcjonistów).Podobnie, przeciążanie umysłu zbyt obszernymi treściami.

Taki stan jest dowodem, że stosujesz nieodpowiednie techniki i strategie uczenia się, albo też przeciążasz się nadmiarem dodatkowych obowiązków.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Oceń stan swojego zdrowia - nastawienie psychiczne