Badania przeprowadzone w Wielkiej Brytanii, w których wzięło udział osiem tysięcy dzieci, wykazały, że cechy autystyczne mogą być niezauważalne i występować u wielu osób, które nawet nie zdają sobie z tego sprawy. Nie zmienia to jednak faktu, że nawet te niezauważalne cechy mogą mieć wpływ na rozwój dziecka i utrudniać jego komunikację z otoczeniem.
Najbardziej podatni są chłopcy, u których autyzm występuje znacznie częściej niż u dziewczynek.
Naukowcy twierdzą, że obecność cech autystycznych nie ma związku z poziomem IQ, choć wśród dzieci posiadających wysoki współczynnik inteligencji werbalnej, określającej zdolności językowe, dziewczynki są w stanie lepiej komunikować się z otoczeniem niż chłopcy.
Prowadzący badania profesor David Skuse podkreśla, że w obliczu tych faktów nie powinno się dzielić społeczeństwa na osoby autystyczne i resztę.
„Należy mieć świadomość, że istnieją dzieci, u których nie zdiagnozowano autyzmu, lecz mają podwyższony poziom cech autystycznych. Dzieci te częściej niż inne mają problemy emocjonalne” - mówi prof. Skuse.
Naukowcy mają nadzieję, że uzyskane informacje pozwolą lepiej zbadać uwarunkowania genetyczne autyzmu i opracować skuteczniejsze metody terapii.
Możliwe, że wyposażeni w taką wiedzę rodzice i nauczyciele będą bardziej świadomie reagować na zachowanie dzieci o cechach autystycznych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz